19. augusta 2011

Daniel Keyes: Růže pro Algernon

Tak, dopočúvané...

Idiotov údel, alebo cesta ku genialite a zase späť

Krátka knižočka - vypočuté cestou zo Žiliny do Bratislavy - ale o to silnejšia. Ako by ste sa cítili, keby z vás niekto urobil geniálneho človeka s obrovskou mozgovou kapacitou a potom by ste prišli na to, že to nie je udržateľný stav a postupom času sa vrátite späť k svojmu nízkemu IQ?

Neviem, ale asi by mi bolo dosť blbo. V tomto príbehu máme možnosť sprevádzať jedného takéhoto "pokusného králika" na jeho ceste týmto utrpením. Mal by si to vypočuť každý, aby mal aspoň približnú predstavu ako sa cítia pacienti s Alzheimerom, ktorí si jasne uvedomujú, že strácajú to, čo bolo kedysi samozrejmé a postupne musia sledovať ako degenerujú a nič s tým nemôžu robiť. Aj tu sa potvrdzuje, že ak je človek iný, tak sa naňho okolie pozerá cez prsty, a aj to, že inteligencia ešte nezaručuje šťastný život. Otázne je, či je lepšie byť tupý a neuvedomovať si, že sa mi ľudia smejú, alebo byť super inteligentný a žiť sám, lebo si uvedomujem, že ľudstvo je len kopa hnoja...

Nie som si istý, či som počul tú istú audioknihu ako je v linku, ale je to veľmi pravdepodobné. Počúvalo sa to príjemne, len občas rušili niektoré časti prekladu. Ale to je dané asi hlavne tým, že nie všetky zámerné gramatické chyby originálu sa dajú rovnako dobre preložiť do Češtiny.

Dámy a páni je to pecka, ale nečítajte to ak máte práve nejakú depkoidnú náladu. Radšej si to nechajte na neskôr, keď vám bude lepšie a zvládnete aj nejakú tú dávku zúfalstva, beznádeje a bezmocnosti...

Hodnotenie: 4/5

Autor: Daniel Keyes
Číta: Ladislav Mrkvička
Vydavateľ: Radioservis
Rok vydania: 2007
Jazyk: Český
Dĺžka: 1:19
Prevedenie: CD
Ďalšie informácie poskytne legie.info.
Kúpiť si môžete napr. v Artfore.

Send to Kindle

2 komentáre:

  1. Asi si počúval poviedku :-) ta bola teda ako rana medzi oči !!! Ja som dočítala teraz knihu, ktorú autor po úspechu poviedky rozpísal, pridal postavy a dejové zápletky, ale kniha mi pripadala oproti poviedke slabšia a menej "údernejšia"
    a pekná recenzia, vystihol si to výborne :-)

    OdpovedaťOdstrániť