17. augusta 2011

Cormac McCarthy: Cesta

Tak, dopočúvané...

Kulhánek, Mňága a Žďorp, filozofický spisok a ja...

Niekde v blízkej minulosti to niekomu riadne prdlo, stlačil červený gombík a zrazu tu máme post-apo svet. Týmto svetom ide otec so synom. Najskôr odnikiaľ k moru a potom od mora nikam. Koniec sa dá uhádnuť už na začiatku knihy, ale o ten tu vôbec nejde. Celá kniha je o tom, o čom spievajú aj Mňága a Žďorp: I cesta může být cíl.

Ak chcú prežiť, musia sa za každú cenu udržať v pohybe. Putovanie mi veľmi pripomínalo Kulhánkovu Cestu krve, ale tam, kde u Kulhánka špliecha krv a  mozgy, nasadzuje McCarthy v lepšom prípade beznádej, v horšom filozofické kecy o Bohu a zmysle života. Aj keď by som knihu do fantastiky neradil (jediná fantastická vec je zasadenie do post-apo sveta), určite stojí za prečítanie alebo vypočutie. Beznádej z nej len tak strieka a aj keď to na chvíľu vyzerá dobre, tak opäť treba ísť ďalej. Vytkol by som snáď len pomernú jednostrannosť, keď sú otec a syn tí dobrí (lebo nejedia ľudí a bla bla bla) a takmer každý, na koho narazia, je ten zlý. Cynik by namietal aj to, že sa foter za každú cenu drží života a že keby bol poslúchol svoju ženu, ušetrili by sme pár stromov, lebo by žiadna kniha nebola. Keď sa ale dostanete cez toto, pre mňa nezmyselné, držanie sa tohto sveta za každú cenu, tak vás čaká silné rozprávanie o ceste do beznádeje...

Strašne, ale fuckt že strašne mi liezli na nervy vety, ktoré som si nazval "statický opis scény pomocou jednoduchej vety bez slovesa" (napr. "na zemi červený koberec" alebo "špinavé závesy" a podobné veci). Vždy to zabrzdilo tempo rozprávania. Mal som pocit, ako keby som kráčal a zrazu narazil do priesvitnej steny, len aby som sa o sekundu zase musel pohnúť dopredu. Keby to bolo občas, tak nič nepoviem. Ale je to v každom každučkom opise a niekedy aj počas akcie.

K samotnej audioknihe netreba veľa hovoriť. Jiří Ornest má príjemný hlas a čítanie mu naozaj ide. Hudba je nevtieravá a neruší. Tympanum vedia čo robia :o). Až teraz som sa dočítal, že sa vraj jedná o skrátenú verziu, aj keď sa mi to nechce veriť. V každom prípade som si nevšimol, že by tam niečo chýbalo, takže ak ju skracovali, tak naozaj s citom.

Hodnotenie: NoFuture, NoHope :(

Autor: Cormac McCarthy
Číta: Jiří Ornest
Vydavateľ: Tympanum
Rok vydania: 2009
Jazyk: Český
Dĺžka: 6:52
Prevedenie: CD, skrátená verzia
Ďalšie informácie poskytne legie.info.
Kúpiť si môžete napr.  v Artfore.

Send to Kindle

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára