31. augusta 2011

Stephen King: Dýchací metoda

Tak, dopočúvané...

Príbeh v príbehu. Klub starých pánov. Ľudská hlúposť a predsudky. Príjemné mrazenie a trochu nechutnosti na záver.

Stephen King nás vezme do klubu, ktorý sa veľmi podobá na tie v Anglicku, kde trávili britskí gentlemani svoj čas čítaním novín a popíjaním ginu. V tomto klube sa neplatí členské a funguje tak nejak na pozvanie. A niečo s ním nie je celkom v poriadku. K "bežným činnostiam" sa pridáva ešte aj rozprávanie príbehov členmi klubu, ale nepísaným pravidlom je, že vianočný príbeh býva záhadný. A práve o tento sa s nami podelí jeden z jeho členov.

Dýchacia metóda mala pomáhať ženám pri pôrode, ale v prvej polovici minulého storočia narážala na predsudky pacientov aj lekárov. S podobnou predpojatosťou sa stretávali aj ženy, ktoré otehotneli za slobodna a neboli ani len zasnúbené. Práve o takejto žene je celý príbeh a popisuje jej cestu od prvého vyšetrenia až po pôrod. King je veľmi dobrý rozprávač a pútavo popisuje návštevy klubu, ako aj boj slobodnej tehotnej ženy s okolím, ktoré ju začne nenávidieť len preto, lebo nespĺňa spoločenské normy.

Celá poviedka "odsýpala" veľmi plynulo, a keď som musel prerušiť počúvanie (mal som ju pustenú v aute), tak som sa vždy tešil na pokračovanie. Trochu ma sklamalo vyvrcholenie príbehu, ktoré mi, napriek tomu, že je logické, pripadá v reálnych kulisách poviedky príliš neuveriteľné (záhady klubu sú v podstate len naznačené). Nedá sa povedať, že by som sa pri počúvaní vyslovene bál, ale také nejaké príjemné mrazenie ma neopúšťalo. Záver by mohol byť pre slabšie žalúdky mierne nechutný, ale starý cynik ako ja ani nemrkol. Ale možno to súvisí s tým, že to celé bolo pre mňa príliš absurdné na to, aby som tomu, v rámci sveta poviedky, uveril. Napriek tomu to odporúčam každému, kto by si rád prečítal niečo od majstra a nevie si vybrať. Bolo to zároveň moje "tenkrát poprvé" s Kingom a určite nie naposledy. Smelo do toho a neoľutujete...

Samotnej audioknihe nie je čo vytknúť. Vydavateľstvo Tympanum odviedlo, ako vždy, veľmi dobrú prácu. A tých pár huhňavých anglických názvov sa dá bez problémov odpustiť :). Hlas je príjemný a podľa mňa sa vynikajúco hodí k obdobiu, v ktorom sa kniha odohráva. Hudobný doprovod neruší, ale miestami je príliš dlhý.

Hodnotenie: 4/5 vyhasnutých fajok

Autor: Stephen King
Číta: Petr Pelzer
Vydavateľ: Tympanum
Rok vydania: 2010
Jazyk: Český
Dĺžka: 3:33
Prevedenie: CD, neskrátená verzia
Ďalšie informácie poskytne tympanum.cz.
Kúpiť si môžete napr. v Artfore.

Send to Kindle

2 komentáre:

  1. "tenkrát poprvé" s Kingom? ty si od neho ešte nič nečítal? fakt?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. uplne ze fuckt, mam tusim jednu alebo dve knihy, ale to skor omylom ... jednak nebolo kedy a jednak mam tak trochu plne bryle toho hypu okolo neho (aj ked mu neupieram nijakovsky kvality lebo tieto dve poviedky su super)

    OdpovedaťOdstrániť