6. augusta 2013

Etgar Keret: Zrazu klope ktosi na dvere

Etgar Keret: Zrazu klope ktosi na dvere
Zdroj: www.palmknihy.sk
O tom, ako som sa vydal zapytliačiť si na pole ospevovanej a vychvaľovanej mainstreamovej beletrie a o tom, ako si to tak skoro nezopakujem.

Etgar Keret je izraelský autor a píše príbehy zo sveta, ktorý dobre pozná a od čitateľa očakáva to isté. Bežný našinec ale o tomto svete nemá ani poňatia a len ťažko bude chápať, o čo autorovi a postavám ide. Ja som pri čítaní pravidelne zažíval WTF! momenty, keď som si hovoril, že toto by som teda ani vo fantastike autorovi nezožral. Som si istý, že to celé má myšlienku a posolstvo a to všetko okolo toho, ale ja som nedostatočný inteleguán na to, aby som to tam našiel a užíval si to. Navyše je väčšina poviedok napísaná ako pokus o prozaické haiku. Dve tretiny poviedky sa rieši nejaký problém (väčšinou ukrutne pritiahnutý za vlasy), aby bol záver o niečom úplne inom a počiatočná zápletka sa nedorieši. Možno sa to niekomu páči a niekto to považuje za literárny skvost, ale vo mne to vyvolávalo najmä túžbu po tom, aby tá kniha už konečne skončila. Postavy sa určite v rámci svojho sveta správajú relatívne normálne a prirodzene. Ale mne tento svet absolútne nič nehovorí, pretože som v ňom nikdy nežil a ani žiť nebudem. Nie je to ani umelo vytvorený svet, v ktorom by som mohol prijať autorove pravidlá a podľa toho sa zariadiť. Skrátka sa to celé odohráva príliš ďaleko od našej každodennej reality na to, aby som to dokázal pochopiť.

Podľa anotácií a recenzií je to vraj kniha plná fantázie, nápadov, humoru (čierneho) a podobných hovadín. Nenašiel som tam ani jedno. Občas sa síce niekde mihla zaujímavá myšlienka, ale veľmi rýchlo sa stratila v balaste tých ostatných somarín a nezmyslov.

Najväčšou výhodou celej knihy je to, že poviedky v nej sú veľmi krátke a že som za ňu vďaka akcii na Palmknihách nemusel zaplatiť ani cent. Keby som si ju kúpil, určite by som tie vyhodené peniaze ľutoval.

Tentokrát nehodnotím, pretože očividne nie som cieľové publikum a je mi jasné, že som asi niekde niečo nepochopil resp. pochopil nesprávne. Nechcem autorovi a knihe krivdiť, pretože by som musel dať hodnotenie, ktoré by určite nepresiahlo 2/5.

Originálny názov: Pitom dfika ba-delet
Autor: Etgar Keret
Preklad: Silvia Singer
Vydavateľ: Artforum
Rok vydania: 2012
Väzba: eKniha
Jazyk: Slovenský
Počet strán: 204
ISBN: 978-80-89445-97-4
Radšej nekupujte, ale ak už to naozaj musí byť, tak buď na Palmknihách alebo v Artfore.

Send to Kindle

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára